гній, облік, оприбуткування
Оприбуткування гною та його облік: роз'яснення експертів ВАР

 

При створенні на підприємстві гною, такий гній має бути взятий на облік за правилами НП (С)БО 30 «Біологічні активи». Також наголошуємо, що невиконання цього обов’язку може бути підставою для притягнення до відповідальності згідно п. 5 ч.1 ст. 25 ЗУ «Про побічні продукти…», за якою порушення вимог щодо забезпечення простежуваності та ведення документації (актів, протоколів) тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб від трьох до п’яти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб — підприємців — від двох до трьох мінімальних заробітних плат.

ПИТАННЯ: Чи можна якось юридично оформити оприбуткування гною та як вести його облік на підприємстві? В цьому питання допоможуть розібратися експерти ВАР

ВІДПОВІДЬ: Перш за все, звертаємо увагу на декілька Законів України, котрі контролюють поводження з гноєм на підприємстві:

  • Відповідно до п. 2 ч.1 ст. 1 Закону України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною» термін гній розуміється як будь-які екскременти та/або сеча сільськогосподарських тварин, крім риби, з підстилкою або без неї.
  • В силу п. 6 ч.1 ст. 12 ЗУ «Про побічні продукти…» гній є побічним продуктом тваринного походження, що належать до категорії II.
  • Відповідно до ч.2 ст. 22 ЗУ «Про побічні продукти…» передбачає, що оператори ринку, що здійснюють поводження з побічними продуктами тваринного походження, зобов’язані вести облік таких продуктів і супровідної документації.


Загалом, потрібно дотримуватися декілька ключових моментів:

  • Варто закріпити (визначити) в обліковій політиці підприємства метод оцінки: справедлива вартість або виробнича собівартість.
  • Потрібно оформлювати та зберігати необхідну документацію, таку як: акти приймання, вимірювання кількості.
  • Оцінку та оприбуткування варто проводити через проводки рахунків 23, 24, 28 — залежно від цільового призначення та специфіки діяльності підприємства (внутрішнє/продаж).
  • При внутрішньому використанні списання варто здійснювати на виробництво або витрати (наприклад, у рослинництво).
  • З метою сплати екологічного податку варто перевіряти та дотримуватись умов нарахування за розміщення гною.

 

Пресслужба Асоціації виробників молока

за матеріалами Юридично консультаційна служба — Всеукраїнська Аграрна Рада

Останні додані

9 жовт. 2026 р., 12:10:00

  EuroTier 2026: як інтелектуальні технології змінюють сучасне тваринництво

9 жовт. 2026 р., 11:35:00

   Торгівля з ЄС: вичерпано 100% квоти на курятину, яловичина та свинина — на нулі

9 жовт. 2026 р., 10:55:00

  Новітній датчик BioSensors Milk Cell Analysis від ДеЛаваль покращує якість молока

9 жовт. 2026 р., 10:25:00

  Майбутнє світового молочного сектору: більше вартості з кожної тонни молока-сировини

9 жовт. 2026 р., 09:40:00

  Україна повідомила СОТ про нові вимоги до молочної продукції та радіаційного контролю

8 жовт. 2026 р., 12:10:00

  Зміна парадигми: від «Скільки це коштує?» до «Скільки заробить?». Журнал «Молоко і ферма» № 4/2026

8 жовт. 2026 р., 11:25:00

  У Греції бракує молока для виготовлення всесвітньо відомого сиру

8 жовт. 2026 р., 10:50:00

  У ДАР призупиняється подання заявок на придбання мінеральних добрив